Erasmus Plus projekt med Estland 2019/2020
Fra den 27.10. til 1.11. besøgte skolens tyskhold i 3.g gymnasiet i Kuressaare. Kuressaare ligger på Saarema, en ø, 4 timers kørsel fra Tallinn, og da vi ikke ville ankomme nærmest midt om natten, tilbragte vi den første dag i Tallinn, hvor vi meget overraskende stødte på et andet Erasmus Plus projekt. Deres projekt gik tilsyneladende ud på at få en masse andre mennesker til at danse, så det hjalp vi dem selvfølgelig med.
I Kuressaare blev vi indkvarteret privat hos eleverne og deltog i deres undervisning. Vi opdagede, at deres gymnasium også indeholdt folkeskolen, dvs. der var elever fra 7 – 19 års-alderen, og at deres timer kun varede 45 minutter. Vi var så heldige, at Marika, den estiske lærer, faktisk også arbejder som guide for tyske turister, så vi fik en professionel rundvisning både på øen og i deres borg og besøgte et nyoprettet middelaldercenter.
Derudover fandt vi ud af, at esterne har folkedans som nationalsport, og vi blev straks indlemmet i deres dansetræning.
Esterne kom på genbesøg fra den 17. – 21. 2., og konceptet blev gentaget med deltagelse i undervisning, byvandring og besøg i København.
Da danskerne jo ikke ligefrem er berømte for folkedans, fandt vi på at lære esterne les lanciers, og Martin og Anneli, vores danseinstruktører, kunne straks spotte, at esterne var meget lærenemme.
Da hele projektet gik ud på, at europæiske unge skal kunne tale andre sprog end engelsk, producerede eleverne i fællesskab 3 videoer, hvor de på tysk undersøgte forskelle mellem danske og estiske forhold for unge.
Netherlands 2017/2018
The project Music & Language was carried out in the school year 2017/18 in cooperation between Theresialyceum in Tilburg, Netherlands and Kalundborg Gymnasium in Kalundborg, Denmark. In the project we aimed at educating students at secondary level to be globally engaged citizens and to prepare them for the 21st Century.
We used music as an international language as a kickstarter for intercultural exchange. The project included two exchanges for 26 students from the music classes at our schools. The exchanges provided the participants with an opportunity to expand their intercultural mindset.
The participants meet new challenges in a safe environment which aimed at giving them inspiration, curiosity and motivation to seek out and engage in international activities and cooperation in the future. The project focused on dialogue and co-creation in order to prepare the students for acting as global citizens in different settings and different parts of their lives.
Read more about the project in our Project Presentation.
For information about the project activities (described in the project presentation) see the following resources:
1) Making music and lyrics together
i) Presentation
2) Video Assignment
ii) Playlist for Video Assignment
See news feature about the cooperation with Con Gaudi here.